Helsingin keskusta ja eteläiset kaupunginosat on eristetty yhtäaikaisilla vuosia kestävillä tietöillä. Idässä Siltasaaren ja Hakaniemen rannan remontit. Pohjoisessa Mannerheimintien remontti. Satamaliikenteestä johtuen länsi on lähes aina tukossa. Suunnitteilla on myös Ruoholahden kannaksen remontti sekä Eteläesplanadin sulkeminen autoliikenteeltä. Tilanne vaikuttaa huolestuttavalta, ei pelkästään liikenteen sujuvuuden kannalta vaan erityisesti asukkaiden turvallisuuden näkökulmasta.
Asuinalueellamme on neljä satamaa, joissa kulkee raskasta liikennettä päivittäin sekä telakka-alue. Miten keskustan evakuointi tarvittaessa hoidetaan saartomme aikana ja myöhemminkin esimerkiksi onnettomuuden tai kolarin sattuessa? Viime pääsiäisen Länsisataman rekkasuma toimii huonona esimerkkinä, siitä mitä tapahtuu kun koko lännen liikenne on seis. Edes viranomaiset eivät meinanneet päästä liikkumaan. Onneksi mitään vakavaa ei sattunut. Satamat ovat pullonkauloja muutenkin suurten matkustajamäärien takia.
Varautuminen erilaisiin turvauhkiin edellyttää ennakolta tehtyä riskien arviointia. Onko riskejä arvioitu erikseen massiivisten tietöiden myötä. Toivon todella. Tilanne on huolestuttava maan pääkaupungissa. Varautumissuunnitelmia tulisi jatkuvasti myös päivittää muuttuvien olosuhteiden myötä. Pelkkä papereiden ylläpitäminen ei riitä, vaan toimenpiteet erilaisissa tilanteissa toimimiseksi pitäisi myös konkreettisesti suunnitella, esimerkiksi pelastuslaitoksen näkökulmasta. Lisäksi suunnittelussa tulisi huomioida alueen erilaiset asukasryhmät kuten esimerkiksi vanhukset ja vammaiset.
Olen asunut toistakymmentä vuotta alueella ja minulla ei ole muistissa että alueella olisi kertakaan järjestetty pelastautumisharjoituksia.. Muistini toki voi pettää. Harjoittelu ei koskaan vastaa tositilannetta, mutta se auttaa huomioimaan ongelmakohtia ja opettaa ihmisiä toimimaan oikealla tavalla. Siksi harjoittelu poikkeustilanteisiin etukäteen on välttämätöntä.
TomTom on kerännyt karttapalvelusta ja liikenne tiedoista tilastoja eri kaupunkien liikenteen sujuvuudesta. Tutkimus ei mairittele Helsinkiä. Keskusta-alueellamme autoliikenne etenee Pohjoismaisista pääkaupungeista hitaimmin ja koko Euroopan vertailussa olemme hitaimmuudessa sijalla 30. Pariisikin sijoittuu yli puolta paremmin sijalle 11. Kymmenen kilometrin matkan taittamiseen kuluu Helsingissä keskimäärin 20 minuuttia ja 10 sekuntia, kaoottinen Istanbul on kanssamme lähes samoissa ajoissa.
Kun liikenteemme on jo normaali oloissakin käsittämättömän hidasta, niin miten vuosikausien motituksen aikana. Edellä mainituilla tilastosijoituksilla on täysin perusteltua kysyä miten liikenteen sujuvuutta aiotaan jatkossa parantaa remonttien aikana ja niiden jälkeen. Ainakaan nykyinen kaupunkisuunnittelun linja kesäkaduista, autokaistojen muuttamisesta kävelykaduiksi ja nastarenkaattomista kokeilu kaduista sekä muista autoliikennettä haittaavista ja hidastavista toimista, ei asiaa ainakaan edistä.
Kolumni on julkaistu alun perin 23.3.2023 Kamppi-Eira -lehdessä.