Hernesaaren kaava kaatui aikoinaan hallinto-oikeudessa. Oikeus katsoi aikoinaan Hernesaaren liikenneselvitysten perustuneen liikaa olettamuksiin. Kaupunki on päätöksen jälkeen tutkinut eri vaihtoehtoja liikenneratkaisulle, jonka seurauksena kaupunki on aloittanut valmistemaan uutta asemakaavaa. Alueen asukkaina olemme odottaneet mielenkiinnolla, minkälaiseen liikenneratkaisuun kaupunki päätyy. Yllätyimme jälleen, emmekä iloisesti. Kaupunki aikoo ratkaista ongelman pysäköintipaikkoja vähentämällä.
Hallinto-oikeus korosti ratkaisussaan Hernesaareen liikenteen olevan käytännössä yhden kadun (Telakkakatu-Hietalahdenranta) varassa, jonka kantokyky ei ole riittävä 7600 uudelle asukkaalle ja 3000 uudelle työpaikalle sekä risteily- ja venesatamille ja lumen vastaanottoalueelle. Nyt kaupunki on tämän ongelman päättänyt ratkaista pysäköintipaikkoja vähentämällä. Samalla ei kuitenkaan vähennetä mitään muuta rakentamista alueella. Lisäksi kaupunki on saanut seitsemän vuoden jatkoluvan lumenkaatamiselle mereen. Lumirallikin siis jatkuu alueella entisellään.
Kaupunki perustelee ratkaisuaan sillä, että Hernesaareen on suunniteltu useita lähipalveluita (kuten koulu, liikuntakeskus, ja kaupat). Palveluiden suuri määrä kuulemma takaa, ettei päivittäinen asiointi alueen ulkopuolella ole tarpeellista, koska alueella on riittävät palvelut. Myös toimivat joukkoliikenneyhteydet vähentävät autoilun tarvetta. Olen tämän tosiseikan todennut kolumneissani useita kertoja. Aika harva tarvitsee autoa kantakaupungissa, mutta sen sijaan sitä tarvitaan esimerkiksi mökkimatkoilla.
Pöllöin kaupungin perusteluista oli tuetun asumisen rakentaminen alueelle, joka kuulemma vähentää autonomistuksen määrää. Toisin sanoen köyhillä ei autoja ole. Tuettua asumista rakennetaan jokaiselle uudelle asuinalueelle.
Kaupungin arvioissa kantakaupungin asuinalueilla auton omistuksen määrä on noin 250 autoa tuhatta asukasta kohden. Pysäköintipaikkojen vähentämisellä kaupunki aikoo ohjata Hernesaareen 200 autoa 1000 asukasta kohden. Jotenkin tuntuu seurauksena olevan vain liikenneongelmien paheneminen alueella.
Uskaltaisin lyödä vetoa, että uudestakin kaavasta tullaan valittamaan. Minä en pysty uskomaan liikenneongelmien ratkeavan pysäköintipaikkojen vähentämisellä. Toivon todella poliitikkojen nyt aidosti laskevan onko järkevää tehdä jälleen uskomuksiin perustuva kaava ja ottaa riski uudesta valituskierroksesta.
Hernesaaren liikennesuunnittelua tehdään jälleen unelmien perusteella. Poliitikkojen tulisi vaatia kaupungilta realismiin perustuvia laskelmia. Oikeushan totesi kaupungin selvityksissään olettaneen auton omistuksen olevan Hernesaaressa samalla tasolla kuin muuallakin kantakaupungissa, mutta kävellen kuljettavien matkojen osuus oli arvioitu huomattavan suureksi. Eikö pysäköintipaikkojen vähentäminen nimenomaan lisää kävelymatkoja? Sanoisin tässä olevan ristiriita.
Liikennesuunnitelman valmistumista odotellessa lähden kävelylle Hernesaareen.
Taru Reinikainen
Kolumni on julkaistu alun perin Kamppi-Eira lehdessä 5.10.2023.