Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa on käsiteltävänä keskustan katuverkon kehittäminen. Kaupunki on valmistellut neljä erilaista skenaariota kehittämisen pohjaksi. Kaikki kuitenkin pitävät sisällään liikenneyhteyden katkaisemisen Bulevardilta Hietalahdenrantaan. Käytännössä tämä tarkoittaisi Uudenmaankadun ja Lönnrotinkadun liikennemäärien kasvua, joita paperissa kutsutaankin katupariksi.
Suunnitelmapaperin kauniina ajatuksena on paikalliskatujen rauhoittaminen. Miksi tämä ei koske Uudenmaankadun ja Lönnrotinkadun asukkaita? Molemmat kadut ovat jo nyt erittäin vilkasliikenteisiä. Katujen varrella on kuitenkin paljon asuntoja. Liikennetaakan lisääminen kaduilla on kohtuutonta asukkaille.
Minua ei normaali liikennemeteli kaupungissa häiritse ja esimerkiksi raitiovaunujen kolistelua en edes huomaa. Mutta varsinkin Uudenmaankadun tunnelin sisään- ja ulosajojen kohdilla liikennemelu on korvia huumaava. Autoilijat ja moottoripyöräilijät kiihdyttävät tunneliin kovalla vauhdilla. Tunnelin kaikuvaikutus vielä entisestään voimistaa ääniä. Välillä lauantai-iltaisin saa vain unelmoida uutisten katselusta rauhassa. Sekä poliitikot että virkamiehet ovat tervetulleita seuraamaan tilannetta parvekkeellemme kesälauantaina.
Kaupungin tarkoituksena on tarkemman suunnittelun yhteydessä tehdä myös kattavat vaikutusten arvioinnit ja laaja vuorovaikutus tulevan päätöksenteon tueksi. Kuitenkin on samaan aikaan lyöty jo lukkoon tiettyjä lähtökohtia. Tämä on epäreilua kaupunkilaisten näkökulmasta. Miksi emme saa kommentoida kaikkia suunnitelmia? Jos lähtökohtaisesti tiettyjä suunnitelmia määritellään jo nyt, niin miten voimme aidosti vaikuttaa kuulemisissa.
Pelkään, että vaikutusarvioinnit Lönnrotinkadulla tullaan kaiken lisäksi tekemään meneillään olevan nastarengaskiellon aikana, jolloin liikennemäärät ovat vähäisempiä. Ainakin osa meistä kaupunkilaisista kunnioittaa kieltoa ja on lainkuuliaisesti siirtynyt ajamaan Bulevardin kautta.
Sekä Uudenmaankatu että Lönnrotinkatu ovat tällä hetkellä käytännössä yksikaistaisia. Molemmat kadut ovat talojen ympäröimiä, joten lisää tilaa ei kaduille saa kuin ainoastaan pysäköintipaikkoja poistamalla. Tämä myös tarkoittaisi kesäaikaan terassien poistamista. Kaduista siis tulisi entistä syvempiä kaikutunneleita.
Kaupungin ideana on myös lisätä huoltotunneleiden ja pysäköintilaitosten kauttakulkua. Liikenteen ohjaaminen maan alle on kannatettavaa. Se ei kuitenkaan voi olla vain rikkaiden etuoikeus, kuten eräät poliitikot ovat esittäneet.
Kaupungilla on aikaisemmin ollut tavoitteena bulevardisoida vilkasliikenteisiä katuja. Lönnrotin- ja Uudenmaankadun kehittämisessä ollaan kuitenkin nyt menossa aivan vastakkaiseen suuntaan. Itse olen toki asuinpaikkani valinnut. Olisi kuitenkin reilua kuunnella suunnitellessa myös niitä, jotka vaikutuksista todellisuudessa tulevat kärsimään.
Taru Reinikainen
Kolumni on julkaistu alun perin Kamppi-Eira lehdessä 14.9.2023.