Viime aikoina on vaadittu matkustajasataman siirtoa Vuosaareen. Matkustajaliikenteen siirtäminen Vuosaareen on järjetöntä. Vuosaaren satama on rakennettu tavaraliikennettä varten. Matkustajaliikenteen siirtäminen Vuosaareen edellyttäisi mittavia investointeja. Käytännössä matkustajaliikenteelle pitäisi rakentaa aivan uusi satama terminaaleineen sekä lisätä julkisia kulkuyhteyksiä. Raskasta liikennettä kannustetaan jo nyt siirtymään Vuosaareen hintaohjauksella.
Vuosaaresta matka-aika pitenee 10 kilometrillä eli noin 25 minuutilla. Kuulostaa pieneltä ajallisesti. Esimerkiksi nykyisessä kahden tunnin matka-ajassa Tallinnaan tarkoittaa 20 prosentin lisäystä. Merkittävin vaikutus ei ole matka-ajan piteneminen vaan päästöjen lisääntyminen. Mitä pidempää merellä ajetaan sitä suuremmat päästöt. Ei siis ole ilmastollisestikaan perusteltua siirtää satamaa Vuosaareen.
Helsingissä satamat, Katajanokka, Olympiaterminaali ja Länsisatama, ovat olennainen osa kantakaupunkiamme identiteettiä. Helsingistä on historiallisesti lähdetty merelle läheltä keskustaa. Olemme jännittäneet laivaan nousua Katajanokalla tai Olympiaterminaalissa. Asukkaiden en ole kuullut vastustaneen risteilyliikenteen säilymistä lähellä keskustaa, vaikka liikenne alueilla rasittuu. Laivojen lähtöjä ja tuloja on mukava seurata sekä samalla unelmoida omasta seuraavasta matkasta. Kesäisin jutellaan turistien kanssa ja neuvotaan heitä sopiviin vierailukohteisiin. Helsinki ei ole Helsinki ilman risteilylaivoja ja satamaa.
Helsinki-Tallinna kaksoiskaupungin olemassaolo edellyttää matkustamisen kaupunkien välillä tapahtuvan sujuvasti keskustasta keskustaan. Helsingin Sataman arvion mukaan matkustajasataman siirtäminen Vuosaareen vähentäisi vuotuisia matkustajamääriä. Nyt Tallinnaan ja Tukholmaan lähtö ei vaadi valmistautumista. Tukholman reissuun ehtii työpäivän jälkeen ja Tallinnassa poiketa päiväseltään. Muualta Suomesta on helppo siirtyä linja- tai rautatieasemalta suoraan satamaan. Jos matka-aika merkittävästi pitenee, matkustushalukkuus vähenee. Äkkilähtöjä ei ole yhtä helppo tehdä.
Länsisatamassa on avattu uusi terminaali ja julkisia yhteyksiä satamaan on lisätty. Ongelmana on Jätkäsaaren liikennesumput sataman rekkaliikenteen takia. Helsingin Satama on, oman ilmoituksensa mukaan, valmis rahoittamaan liikennetunnelin terminaali ykköseltä länsiväylälle. Tunneli olisi tervetullut kaikille eteläisten kaupunginosien asukkaille. Tunneli rahoitettaisiin käyttö- ja asiakasmaksuilla.
Etelärannan ja Katajanokan kehittäminen ei estä Olympiaterminaalin ja Katajanokan terminaalien toimintaa. Satamatoimintojen säilyminen edellyttää kuitenkin, niiden huomioimista suunnitteluvaiheessa. Merimakasiini on valmis purettavaksi heti kun tontille keksitään uutta elämää.
Merelliseen Helsinkiin kuuluu satamat ja risteilyalukset. Pidetään satamat kantakaupungissa.
Kolumni on julkaistu alunperisn Kamppi-Eira -lehdessä 5.11.2020.