Helsinki on tehnyt päätöksen pikaraitiovaunujen tuomisesta kantakaupunkiin. Jälkikäteen on selvinnyt pikaraitiovaunujen olevan liian pitkiä keskustan pysäkeille. Lisäksi keskustan kapeat kadut vaatinevat remonttia soveltuakseen uusille raitiovaunuille. Julkisuudessa olleiden tietojen perusteella kaupunki suunnittelee mittavaa pysäkkiremonttia. Odotettavissa lienee katutöitä ja ruuhkia.
Kantakaupunkia ovat lähiaikoina myllänneet useat laajat remontit esimerkiksi Mechelininkadulla ja Hämeentiellä. Töölössä sekä Sörnäisten rantatiellä ovat remontit meneillään ja Mannerheimintien megaremonttia odotellaan. Minä ja aika moni muu kaupunkilainen ei kaipaa enää yhtään uutta mylläystä. Saisimmeko vaan hetken nauttia kaupungistamme!
Vaihtoehtona kantakaupungin pikaraitiotielle olisi ollut pikaraitiovaunujen kääntöpaikka keskustassa ja siitä lähtevä liityntäliikenne tavallisia hitaasti kolkuttelevilla raitiovaunuille kantakaupungin eri osiin. Oliko päätöksentekijöillä ennakkoon tiedossa, etteivät uudet raitiovaunut mahdu olemassa oleville pysäkeille, eivätkä siten sovellu kantakaupungin kapeille ja mutkaiselle raitiovaunureitille?
Uudet pidemmät pysäkit todennäköisesti lisäävät entisestään pysäkkivälien etäisyyttä toisistaan. Tämä ei palvele kaupungissa liikkuvia. Muutaman minuutin pidemmällä raitiovaunumatkalla ei ole väliä. Olennaisempaa on helposti päästä hyppäämään raitiovaunuun läheltä kotia. Kauppakassien kanssa ei raitiovaunujen perässä juosta.
Lyhyillä pysäkki väleillä kannustamme parhaiten asukkaita julkisen liikenteen asiakkaiksi. Mitä hankalammaksi asukkaat kokevat julkisten käytön, sitä useampi valitsee jonkin muun kulkuvälineen. Kaikki julkisten käyttäjät eivät myöskään ole hyväkuntoisia nuorukaisia.
Kaupungin päätöksentekoa tuntuu valitettavasti välillä ohjaavat jääräpäisyys ja mielikuvat faktatiedon sijaan. Pikaratikat ovat hyvä ja ympäristöystävällinen uudistus lähiöiden ja kantakaupungin yhdistävään liikenteeseen. Ovatko ne kuitenkaan paras mahdollinen julkinen kulkuväline kantakaupunkiin? Minun mielestäni eivät. Kruunusilloille tilatut pikaratikat varmasti tulevat kaupunkikuvaamme. Voisiko muun kantakaupungin osalta ratkaisua vielä rauhassa harkita.
Toivoisin kaupungilta uskallusta arvioida tehtyä päätöstä uudelleen. Tärkeintä meille kaikille on löytää sopivat julkisen liikenteen kulkuneuvot eri puolella asuville kaupunkilaisille kustannustehokkaasti ja kaupunkilaisten tarpeita huomioiden.
Taru Reinikainen
Punavuoriseuran varapuheenjohtaja
Kolumni on julkaistu alun perin Kamppi-Eira lehdessä 19.5.2022.