Autojen ja työmaan välissä jalankulkijat, pyöräilijät ja skuuttaajat poukkoilevat hengenvaarallisesti, miten sattuu.
Helsingin kaupunki rakentaa Hietalahdessa raitiovaunukiskoja Bulevardilta Hernesaareen. Bulevardin länsipää on suljettu. Liikennejärjestelyt ontuivat pahasti jo aikaisemmissa rakentamisvaiheissa, ja nyt tilanne on muuttunut hengenvaaralliseksi.
Hietalahdenrannassa on kapeat autokaistat molempiin suuntiin. Kevyeltä liikenteeltä suojaisat kulkuväylät puuttuvat kokonaan tai edellyttävät pitkää kiertomatkaa. Esimerkiksi Ruoholahdesta tullessa joutuu kiertämään Hietalahden torin kautta lähes Sinebrychoffin museolle asti ennen kuin pääsee kadun yli jatkamaan matkaa kohti Hernesaarta.
Autokaistat ovat kapeat, ja pudotus kaistan reunasta työmaan puolelle on korkea. Vaara tulla auton tönäisemäksi on suuri. Autojen ja työmaan välissä jalankulkijat, pyöräilijät ja skuuttaajat poukkoilevat hengenvaarallisesti miten sattuu. Eräänä päivänä pyörätuolilla kulkevan henkilön avustaja joutui nostelemaan työmaa-aitoja, jotta kulkeminen pyörätuolilla ylipäätään onnistuisi. Vaaratilanteita näkee päivittäin.
Ratkaisuna ongelmaan olisi rakentaa väliaikainen kevyen liikenteen silta lännestä työmaan yli Bulevardin ja Hietalahdenrannan kulmaan ja jatkaa siitä pyörä- ja kävelyreitit Bulevardille sekä Hernesaareen.
Työmaa-alue laajentaa valtaustaan päivittäin pahentaen samalla ongelmaa. Liikenne on koronavirusepidemian takia ollut vähäistä. Mitä tapahtuu, kun liikenne palaa normaaliksi? Tarvitaanko vakava vammautuminen tai pahimmillaan ihmishenki asian korjaamiseksi? Kaupunki tuskin sallisi yksityisiltä urakoitsijoilta yhtä huonoja liikennejärjestelyitä. Missä on maailman toimivin kaupunki nyt?
Mielipidekirjoitus on julkaistu alunperin Helsingin Sanomien mielipidepalstalla 28.5.2020.