Pysäköinti Helsingin kantakaupungissa on haaste sekä asukkaille että yrittäjille. Väitteet siitä, ettei Helsingin keskusta alueella kukaan tarvitse autoa ovat käsittämättömiä. Helsingin julkiset kulkuyhteydet ovat hyvä ja ympäristösyistä yksityisautoilun rajoittaminen on perusteltua. Autot kuuluvat kaupunkeihin nyt ja tulevaisuudessa.
Helsingin kaupunginvaltuustossa on käsittelyssä asukaspysäköinnin hinnankorotukset. Asukaspysäköintijärjestelmä on tarkoitettu tarjoamaan kaupungin veronmaksajille kohtuuhintaista pysäköintiä. Asukaspysäköinnin hintojen nostoa on perusteltu muun muassa sillä, että parkkihallit ovat tyhjillään eikä kaupunki voi kilpailla yksittäisten toimijoiden kanssa. Parkkihallin pitäminen on yritystoimintaa, asukaspysäköinti kaupungin palvelu asukkailleen. Kaupungin palveluita ja yritystoimintaa ei voi verrata keskenään.
Autohallipaikkojen hinta vaihtelee suuresti. Ei ole mitenkään poikkeuksellista parkkihallipaikan hinnan olevan Helsingissä reilusti yli sata euroa kuussa. Hinta on kohtuuton. Tämä muodostaisi merkittävän lisän monen perheen asumiskustannuksiin. Kantakaupungissa on voitava asua pienituloisempienkin perheiden.
Asukaspysäköintilupa ei takaa parkkipaikkaa. Usein iltapäivällä paikat ovat aivan täynnä. Vaaditaan useampi kierros lähikortteleissa ennen kuin vapaa paikka löytyy kohtuullisen matkan päästä kotoa.
Helsinkiläisillä on oltava oikeus kohtuuhintaiseen pysäköintiin. Kantakaupungissa asuu aivan tavallisia ihmisiä. Kaikilla meillä ei ole mahdollisuutta tehdä valintaa autottomuudesta. Monessa ammatissa auto on välttämättömyys, esimerkiksi putki- ja sähkömiehillä oma auto työpaikan saamisen ehto.
Asukaspysäköinti ei muodosta Helsingin ainoaa pysäköintiongelmaa. Kotihoitajien arkeen pysäköintiongelmat ovat kuuluneet jo vuosikausia. Kotihoidon ajasta merkittävä osa menee laillisen pysäköintipaikan etsimiseen. Kadunvarsilta vapaan paikan löytäminen on ollut lähes mahdotonta. Taloyhtiöissä yksityisten pysäköintifirmojen markkinoille tulo on aiheuttanut sen, ettei pihoille voi autoa pysäköiden edes väliaikaisesti. Pysäköintisakkoja ei kaupunki maksa, vaan ne ovat jääneet pienipalkkaisten kotihoitajien omalle vastuulle. Kunnat olisivat halutessaan voineet hoitaa ongelman aika päiviä sitten. Hienoa, että hallitus on nyt ottanut asian hoitaakseen ja tehnyt asiasta lakiesityksen.
Kantakaupungissa sijaitsevien kivijalkayritysten toiminnan perusedellytyksenä on mahdollisuus kuljettaa tavaroita. Jollei yrityksen lähistöltä löydy edes väliaikaista parkkipaikkaa, voi kannattavan yritystoiminnan harjoittaminen olla mahdotonta. Kaupunkikeskustan autioituminen ei ole meidän kenenkään etu.
Pysäköinnin on oltava kaupungin palvelu siinä missä esimerkiksi katujen kunnossapitokin. Kaavoituksessa tulisi huomioida asukkaiden ja yritysten pysäköinti tarpeet. Autoton kaupunki on haavekuva, joka ei ole todellisuutta meille helsinkiläisille.
Kolumni julkaistu alunperin Kamppi-Eira -lehdessä 12.2.2020.