Helsingin kaupunki on järjestänyt kahtena edellisenä vuotena suositun kesäterassi alueen Helsingin toreille. Ensimmäisenä kesänä terassi oli Senaatintorilla ja viime vuonna Kasarmintorilla. Terassialueet ovat olleet suosittuja ja vilkastuttaneet alueen kaupunkielämää. Nyt etsitään ensi kesän terassialuetta. Yhtenä ehdokkaana on Hietalahden tori.
Henkilökohtaisesti toivotan terassialueen lämpimästi tervetulleeksi Hietalahteen. Alueen kauppiaiden ja kirpputorimyyjien puolesta on kuitenkin esitetty perusteltu huoli Hietalahden kirpputorin puolesta. Hietalahden kirpputori on ollut kaupungin suosituimpia kesätoreja, joka on houkutellut sekä asukkaita että turisteja.
Sekä Kasarmintorin että Senaatintorin kesäterassit ovat elävöittäneet kaupunkiamme. Valitettavasti ikävänä lieveilmiönä on ollut liikenteen osittainen hankaloituminen erityisesti Kasarmintorilla. Kaupunki on kesäterassien yhteydessä muuttanut muutamia lähikatuja kokonaan kevyen liikenteen väyliksi niin sanotuiksi kesäkaduiksi. Esimerkiksi Kaivopuistossa on toteutettu kesäkatu ideaa, jolloin osa kaupunkilaisten vakiintuneista kulkureiteistä oli katkaistu koko kesän. Kesäterassialueen ei tulisi hankaloittaa asukkaiden kulkemista.
Kesäterassialue voidaan toteuttaa ilman kesäkatualuetta, toreilla kyllä riittää tilaa. Asukkaat mielellään nauttivat kesäisestä kaupungista kävelemällä. Merenrannan reitit ovat upeita, asukkaat kaipaisivat lisää penkkejä nauttiakseen maisemista ja istutuksia luomaan kesäistä tunnelmaa. Kaivopuiston kesäkatua ei käytännössä osannut käyttää kukaan. Merkinnät olivat sekavia ja kaupunkilaiset olivat tottuneet käyttämään entisiä reittejään. Autot eivät päässeet kulkemaan. Asukkaat kokivat nykyiset kevyen liikenteen väylät riittäviksi. Samalla hankaloitettiin kuitenkin muun muassa veneilijöiden elämää, kun venettä ei päässyt pakkaamaan.
Valitettavasti kesäkatualueet haittaavat myös yritysten toimintaa. Esimerkiksi viime kesänä kaupunkilaisten oli vaikeaa vierailla Kasarmintorin liikkeissä. Kaikkia ostoksia ja hankintoja ei pysty tekemään kävellen tai pyörällä. Kaupunkiin kuuluvat myös autot. Yritysten tulee myös pystyä täydentämään varastoja autoillaan.
Jos kesäkatuja tai kesäterasseja halutaan toteuttaa, tulisi myös miettiä autoliikenteen sujuvuus. Esimerkiksi viime kesänä ajoradoille rakennetut kesäterassit Pikku Roobertinkadulla tekivät autoliikenteen erittäin vaikeaksi. Kaikki haluamme elävöittää kesäkaupunkiamme, mutta tehdään elävöittäminen huomioiden eri kulkumuodot, myös autoilu.
Kesäterassialueen Hietalahdessa ei tarvitse merkitä nykyisten toimintojen lopettamista tai muualle siirtämistä. Hietalahden toriaukiolle sopivat niin kirpputorimyyjät kuin terassitkin. Toiminnoillahan voi jopa olla synergiaetuja. Sopu sijaa antaa. Nauttikaamme kaikki Hietalahden kesästä!
Kolumni julkaistu alun perin Kamppi-Eira -lehdessä 24.3.2022.