Pelastetaan Hietalahti

Historiallisesti ainutlaatuiseen Hietalahdenrantaan suunnitellaan massiivista yhteensä 35.000 kerrosneliömetrin toimistokeskittymää ja merialtaan halkovaa nelikaistaista autobaanaa.

Helsingin kaupunki on myöntänyt kiinteistösijoitusyhtiö HGR Property Partnersille kehittämisvarauksen Hietalahdenrantaan. HGR Property Partners Oy on esittänyt tavoitteekseen profiloida alue pääkonttorialueeksi. Kuitenkin megatrendinä on toimistotilan kysynnän väheneminen mm. etätyön lisääntymisen takia. Kuvaavasti lukuisen suurten yritysten pääkonttorikiinteistöjen käyttötarkoitus eteläisessä kantakaupungissa on 2010-luvulla muuttunut etupäässä hotelleiksi kuten entiset Teboilin, Kemikaaliviraston ja Työturvallisuuskeskuksen rakennukset Bulevardin varrella.

Osin ahtaalle rantatontille, osin merialtaasta lohkottavalle täyttömaalle suunnitellun uudisrakentamisen kokoa kuvaa sen 35.000 kerrosneliömetrin vertautuminen Eduskuntataloon, jonka kerrosala on eduskunnan tietopalvelun mukaan 23.984 neliömetriä

Koska mittava rakentaminen pilaisi Hietalahden historiallisen ja ainutlaatuisen telakka- ja rantamiljöön, alueen kehittämistä ei pidä jatkaa esitetyn suunnitelman pohjalta. Suunnitelmassa ei ole ollenkaan huomioitu ilmansuuntia ja valoa. Hietalahden allas jäisi suunniteltujen korkeiden rakennusten pohjois-luoteispuolelle eli siihen suuntaan, joka on muutenkin pimeä. Pieni jäljelle jäävä Hietalahden allas  olisi suurimman osan ajasta rakennusten varjossa.

Nykyinen Hietalahden merellinen ulottuvuus katoaisi suunnitelmien myötä täysin. Nyt merialtaassa on purjeveneitä sekä perinnealuksia, jotka molemmat kuuluvat Hietalahden perinteiseen telakkahistoriaan. Haluamme säilyttää alueen merellisen historian lastenlapsillemmekin.

HGR:n suunnitelmassa siirrettäisiin myös liikenne kulkemaan meren päälle nykyisen ravintola Merimakasiinilta kohdalta Mallaskadun tunnelille ja edelleen jo nyt ahtaalle, käytännössä yksikaistaiselle  Uudenmaankadulle. Merenpäällinen autoliikenne ei ole Helsingin merellisen strategian mukaista. Suunnitelman mukainen autoliikenteen linjaus ja arvioidun 3 000 uuden työpaikan lisäys kasvattaisi ahtaan alueen jo nytkin vilkasta liikennettä. Sitä lisäisi edelleen merkittävästi myös usean vuoden kestävän rakennusvaiheen mittavat kuljetukset.

Punavuoriseura on vastustanut kaupungin suunnitelmia yhteistyössä Pro Hietalahti ry:n ja Eteläiset Kaupunginosat ry:n  kanssa. Pro Hietalahti kerää nyt asukkaiden nimiä kaupungille jätettävään vetoomukseen kaavoitusprosessin keskeyttämiseksi adressit.com -palvelussa. 

 

Taru Reinikainen

Punavuoriseuran varapuheenjohtaja

 

Kolumni on julkaistu alun perin Kmppi-Eira -lehden kuulumisia Punavuoresta palstalla 22.9.2021.

JAA TÄMÄ KIRJOITUS

Facebook
Twitter
LinkedIn