Helsingin Seudun Liikenne on pyytänyt asukkaiden kannanottoja tulevaisuuden raitiovaunureiteistä. Vaihtoehtoisia linjastoja on ollut tarjolla kaksi erilaista. Uusia reittejä on suunnitteilla runsaasti. Erilaisten raitiolinjojen määrä nousisi viiteentoista ja lisäksi olisivat linjat 550 ja 570.
Raitiotieliikenne on ympäristöystävällinen liikennemuoto ja kaupunkilaisia tulee kannustaa julkisen liikenteen käyttöön. Edellytyksenä onnistuneelle linjasto suunnitelmalle on kuunnella kaupunkilaisia ja heidän tarpeitaan. On ikävää, ettei kaupunkilaisille varata riittävästi aikaa tutustua suunnitelmiin. Nytkin kommentointiaika oli alle kaksi viikkoa.
Itselleni suurimpia järkytyksiä oli, että molemmissa vaihtoehdoissa on edelleen suunnitteilla pikaraitiotie Bulevardin kautta Hernesaareen. Kyse olisi Vihdintien pikaraitiotien jatkosta. Minun on vaikea ymmärtää mihin pikaraitioteitä kantakaupungissa tarvitaan. Pikaraitiotiet palvelevat varmasti Vihtiläisiä, mutta kantakaupungin asukkaille olennaista ovat kohtuulliset kävelymatkat pysäkeille. Matkan kestoajan pidentyminen muutamalla minuutilla ei ainakaan minua häiritse.
Ongelmallista itselleni onkin reittinumeroiden jatkuva muuttaminen. Nyt meillä on ykkönen ja jatkossa nelonen tai vitonen. Omissa mielikuvissani nelonen on Katajanokan linja. Jatkossa Katajanokalle menee 1, 5 tai 10. En ole edes vielä sisäistänyt vuosia sitten toteutettuja kolmosen reitin muutoksia ja numeroinnin jakamista kolmoseksi ja kakkoseksi. Tulevaisuudessa saisimme samoilla reiteillä matkustaa kolmosella ja kutosella tai seiskalla.
Nykyinen ykkösen reitti lakkautettaisiin ja tilalle tulisi joko linja numero 4 Eirasta – Munkkiniemeen tai linja numero 5 Eirasta – Messukeskukseen. On hankala sanoa kumpi olisi asukkaille parempi, kyse on pitkälti jokaisen matkustajan henkilökohtaisista tarpeista. Ykkönen muuten menisi jatkossa Käpylästä Kampin tai Töölön kautta Katajanokalle. Sekavaa.
Suunnittelijoita on myös kehuttava. Linjastoihin on palautettu ratikkayhteys Jätkäsaaresta Bulevardin kautta Kallioon ja Ilmalaan. Reitin HSL on aikaisemmin lopettanut. Asukkaita on asiassa kerrankin kuunneltu. Punavuorelaisille ja Jätkäsaarelaisilla on molemmilla tarve päästä kulkemaan sujuvasti kaupunginosien välillä palveluiden perässä. Valitettavaa on, ettei linja enää kulkisi suoraan Länsisatamaan. Sujuva vaihtoyhteys kuitenkin ilmeisesti olisi olemassa.
Vinkiksi suunnittelijoille. Kaupunkilaisille ei ole tärkeää päästä vauhdilla Vihtiin vaan linjaston selkeys ja vakaus. Tärkeimmät seikat valita julkinen liikenne on sen saavutettavuus, sujuvuus ja hinta. Jolleivat nämä seikat ole tasapainossa keskenään ainakin minä valitsen helposti jonkin muun kulkutavan.
Ajellaan sporalla ja nautitaan syksystä.
Kolumni on julkaistu alun perin Kamppi-Eira -lehdessä 8.9.2021.